Fikakväll Maj.

Fikakvällen i maj är nu genomförd på klubben. Uppslutningen var som vanligt lite låg, och denna gång kom ännu färre deltagare än vanligt. Samtidigt har flera medlemmar varit ute och rest den senaste tiden, vilket kan vara en förklaring till den glesa närvaron. Trots det blev kvällen både trevlig och produktiv. Till allas glädje bjöds det på både korv och kaffe, något som ordnades av klubbens nya medlem SA6DBX, Mats. Initiativet uppskattades mycket av de närvarande.

Under kvällen fick man också upp en ny hylla där klubbens hedersmedlemsdiplom nu visas upp på ett fint sätt. Även den gamla radiobelysningen – lysrörslampan som tidigare satt över radiobordet – har fått nytt liv vid labbänken där den nu ger betydligt bättre arbetsljus. Det arbetades också med klubbens reservbatterier som laddades upp inför framtida behov.

Samtidigt fördes många samtal kring höstens distriktsmöte, det så kallade DL6-mötet, som kommer att arrangeras i Lysekil senare i år.
En annons till Tradera sattes dessutom ihop under kvällen. Klubbens 221a har nu blivit såld, även om betalningen ännu inte kommit in och radion därför fortfarande står kvar på klubben. LDG-tunern ligger också ute på Tradera och hade vid kvällens slut fått tre bud. Det högsta budet låg då på 1 170 kronor, med nästan en vecka kvar av auktionen.
De som deltog under fikaträffen var OPW, AHL, DBX och RSE. Arbetskväll kommande torsdag.

Ru8 NEDRE

Vi har haft stopp py Lysekilssystemet då Ru8 nedres nätaggregat har havererat. Nytt aggregat har ropats in på tradera och monterats idag lördag.
Aggregatet är ett switchat Mascot 10A aggregat, likvärdigt det begagnade som satt i förut, Detta verkar faktiskt vara nytt och oanvänt.

Montering kommer att ske under kommande vecka, det gäller att komma åt teknikrummet vilket inte är så lätt alla gånger, men snart går Lysekilssystemet som det skall igen.

//OPW

ARBETSKVÄLL


Återigen samlades vi för en arbetskväll på klubben. Som brukligt var närvaron inte stor, men de som deltog arbetade effektivt. Under kvällen provkörde vi Elekraft k2 från VTK som skall säljas, men vi behöver veta statusen på riggen. 

Enheten fungerar för mottagning, och alla tre filtren är i drift. Bandkopplaren och avstämningen fungerar tillfredsställande. Vid nästa tillfälle planerar vi att eventuellt granska slutsteget. Tyvärr saknar vi för närvarande kablage till radion och Mickrofon, men vi kommer att undersöka detta vidare.

En annons på vår Yaesu FT_221R fixades till och kom ut på Tradera. Förra arbetskvällen konstaterades de att den inte var riktigt frisk i mottagningen och får säljas som repobjekt. Riggen tjänstgjorde under många år som teststation på SK6L, fyren i Brofjorden.

Vi passade även på att byta ut nödbatterierna som är placerade på radions baksida. Där finns tre batterier: ett för radion, ett för övrig utrustning och ett i reserv. 

Jag hade själv med mig en antenn som vi mätte med hjälp av vårt utmärkta antennmätningsinstrument.

RSE hade med sig kladdkaka och vispad grädde, vilket uppskattades mycket. Goda diskussioner uppstod vid kaffebordet, och stämningen var som vanligt mycket trevlig. Det enda vi saknade denna gång var korv. 

Efter att medlemmarna hade gått, stannade jag kvar för att slutföra lite pappersarbete och allmänna bestyr. Därefter begav jag mig hemåt med cykel i mörkret.

Följande medlemmar deltog vid arbetskvällen: opw azz rse byb dbx.

Summering av gårdagens fikaträff och pepp inför arbetskvällen!

Tack till alla som dök upp igår – det blev en riktigt bra kväll! Vi var ett gott gäng som bland annat tittade närmare på VTK/IF-kortvågsradio K2 och letade info via AZZ.

Extra roligt var det att hälsa Mats Brattberg (SA6DBX) välkommen som ny medlem. Många av oss känner igen honom sedan många år tillbaka, men nu är han äntligen med i gänget som radioamatör!

Vi hann också med en hel del radioprat. Mårten (BYB) visade upp en intressant radio från sent 50-tal. Vi nördade ner oss lite i rören både i den radion och de vi har i vår egen utställning.

Nästa torsdag: Arbetskväll (med guldkant)
Nästa torsdag ses vi igen! Det står ”arbetskväll” på schemat, men låt inte det skrämma bort er. Jag är ganska säker på att det kommer finnas både korv med bröd och kaffe på plats för att hålla energin uppe.

Vad behöver göras på klubben?

  • Nostalgiprojektet: Mitt projekt med nostalgiradio rullar vidare.
  • Fix och städ: Vi behöver ta ett tag med de vanliga sysslorna som städning – det blir så mycket trevligare att vara i lokalerna då.
  • Kabelupphängning: På baksidan under takfoten har buntbanden (”stripsen”) gett vika. Vi avvaktar tills det blir lite varmare ute, men det ligger i planen.
  • Trådantennen: Den som ska gå över vägen måste upp snart, det har vi pratat om länge nog nu!

    Glöm inte CQWPX!!
    Vi som var på plats var: AHL, BYB, DBX, AZZ, ATX & OPW

Väl mött nästa torsdag!

Översergantfänriken J.A. von Elgh ger order till församlingen!!

Förplägnad i form av korv, dricka och kaffe.
Samtlig ordervägrare kommer att besprutas med slotts senap.
Verkställ!!!
March!